Figuur 1, Punten wolk van een binnenvaartschip
Ideaal, een brug die hoog genoeg waar alle schepen onderdoor kunnen varen. Maar wat als de plaats van deze brug in een bewoond gebied is met heel veel fietsers die dagelijks over de brug heen gaan? Hoe vaak moet het verkeer wachten voor een geopende brug? Om deze vraag te beantwoorden hebben Rijkswaterstaat en Beenen de handen ineen geslagen. Door gebruik te maken van data gedreven beslissingen is er een optimale oplossing voor alle partijen te vinden.
Machinevision en Intelligence
Afgelopen en komende tijd zullen de hoogtes van schepen bij de plek voor de nieuwe brug gelogd worden voor het verzamelen van data. Door gebruik te maken van een hightech sensor wordt een zogeheten ‘punten wolk’ van voorbij varende schepen gemaakt. Algoritmes filteren de ruwe data en zoeken het hoogste punt van een langsvarend schip. De gelogde schiphoogtes worden gebruikt in statistische analyses om inzicht te krijgen in het aantal brugopeningen. Deze informatie is belangrijk voor het ontwerpen van de nieuwe brug. Op deze manier kan Rijkswaterstaat op data gedreven beslissingen maken ten behoeve van scheepvaarders én bewoners.
Figuur 2: Schiphoogte distributie van gepasseerde schepen